
Big Data
دادههای عظیم، ابر داده، بزرگداده یا دادههای بزرگ (Big Data) اصطلاحی است که به مجموعهٔ دادههایی اطلاق میشود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرمافزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است.
مقیاس بزرگداده، به طور مداوم در حال رشد از محدودهٔ چند ۱۰ ترابایت به چندین پتابایت، در یک مجموعهٔ داده واحد است.
نـمونههایی از بزرگداده، گــزارشهای وبی، سامانههای بازشناسی با امواج رادیویی، شبکههای حسگر، شبکههای اجتماعی، متون و اسناد اینترنتی، نمایههای جستجوهای اینترنتی، نجوم، مدارک پزشکی، آرشیو عکس، آرشیو ویدیو، پژوهشهای زمینشناسی و تجارت در مقیاس بزرگ هستند.
امروزه داده ها در زندگی روزمره ی ما نقش مهم و اساسی دارند. از تلفن ها گرفته تا کارت های اعتباری، کامپیوتر ها و سنسور های ساختمانی. شرکت IBM اطلاعاتی را از نقطه نظر آماری منتشر کرده مبنی بر اینکه ۹۰ درصد داده های دنیا در دو سال اخیر تولید شده اند.
بشر بطور روزانه در زمین ۲.۵ کوینتیلیون بایت دیتا تولید می کنند، اگر نمی دانید چقدر هست بگذارید این طور بگوییم: نود درصد کل داده ای که در جهان هست، در دو سال گذشته تولید شده! سیگنال های جی پی اس، سوشیال مدیا، کلیکها، سنسورها، ویدئوها، عکسها، خریدها، رفتارها و هر چیزی که فکرش را بکنید دیتا است و تمامی اینها داده های عظیم(Big Data) را تشکیل می دهد.
برای اشاره به توان رشد داده های آنلاین می توان به مشخصه هایی همچون ظهور و بالغ شدن رسانه های گروهی، پایگاه های آنالیزی و فناوریهای در حال رشد موبایل از آنالوگ به دیجیتال اشاره کرد.
گری کینگ پروفسور دانشگاه واترهد می گوید: این یک انقلاب بزرگ داده ای است. اما منظور از انقلاب داده ای حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات نیست، بلکه کلمه ی انقلاب به کارهایی که ما امروزه می توانیم با این داده ها انجام دهیم، اشاره کرد.
این رشد داده ای همچنین از پایگاه های داده ای فتاوری هایی نظیر No SQL (مجموعهای از پایگاههای داده) که قادر به پاسخ گویی سریع و طبقه بندی حرفه ای و تکنولوژی پردازش سریع هستند، گفته می شود. از سوی دیگر بیش از یک سوم که حدود ۷٫۹ زتا بایت از داده های تولید شده می شود، درون خود ابر داده ها دیده خواهند شد.
چگونه از داده های خود استفاده کنیم؟
سوال جالب توجه این است: هم اکنون که ما در انقلاب داده ای هستیم، این انقلاب چه چیزی را برای شما و یا شرکت شما به ارمغان می آورد؟ چگونه میتوانید حجم وسیعی از اطلاعات را به نفع خود استفاده کنید؟ شرکت IBM اشاره می کند که معمولا شرکت ها، داده های بزرگ را برای تصمیم گیری خود، دو بار استفاده می کنند. این تصمیم گیری ها مثلا “تحکیم قرارداد با شرکت های همتا “می باشند. در واقع این داده ها می توانند به تصمیم گیری های تجاری در واحد زمان سرعت بخشند؛ حتی اگر این تصمیمات توسط افرادی نظیر آشپز، بخش بازاریابی، فروش و یا مالی، گرفته شده باشند.
اما مشکل اینجاست که یک شرکت بطور متوسط معمولا از ۵ تا ۹ راه حل مختلف برای تصمیم گیری های مدیریتی(saas) خود استفاده میکند که البته تعداد این راه حل ها در چند سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.
معمولا برخی شرکت ها به علت فقدان یکپارچگی در تصمیمات، به طور منظم کاهش فروش دارند. همچنین شمار تصمیمات اخذ شده تجاری(راه کار های تجاری) آنها به مرور افزایش می یابد. در واقع این شرکت ها به علت عدم تصمیمات منظم و یکپارچه اغلب دچار سر در گمی و اتلاف وقت و هزینه هستند و باید به استفاده از داده ها و ایده های نو به دنبال راه کاری برای رونق گیری بازارشان باشند.
صنایع ای که بیشتر نیازمند داده کاوی و داده های عظیم(Big Data) هستند شامل:
1⃣تجارت الکترونیک: شرکت ها با استفاده از آنالیز رفتار مشتریان خود می توانند محصولات بهتری را در اختیارشان قرار دهند که در این زمینه می توان به شرکت آمازون اشاره نمود.
2⃣تبلیغات دیجیتالی: در حوزه تبلیغات کارفرمایان می توانند بر اساس علایق مشتریان خود تبلیغات مناسب را نشان دهند.
3⃣ در صنعت بازی سازی: با استفاده از جمع آوری داده و تحلیل رفتاری جامعه می توان بازی مناسب تولید کرد کنسول هایی مثل ایکس باکس با تعریف یک حساب کاربری آنلاین به تحلیل رفتاری کاربران خود مي پردازد.
مطالب بیشتر
برگرفته از مقدمه کتاب اینترنت اشیاء تکنولوژیها،برنامه های کاربردی،چالشها و راهکارها
هر آنچه باید در خصوص ChatGPT بدانید!
چرا خرده فروشان در اتخاذ تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته شکست می خورند؟