
تحول دیجیتال
💢تحول دیجیتال در حال دگرگونی و شکلدهی مجدد کلیه جنبههای زندگی، به ویژه دنیای کسبوکار است. تحول دیجیتال، به کارگیری فناوریهای دیجیتالی (مانند موبایل، رسانههای اجتماعی، تحلیل داده، رایانش ابری و اینترنت اشیا) برای ایجاد تحول در عملکرد کسبوکار است. این تحول میتواند از طریق نوآوری در مدل کسبوکار، ارتقای فرایندهای اصلی سازمان و جذابسازی بیشتر تجربه مشتری صورت پذیرد.
🔸 نشریه فوربس ، ده روند عمده تحول دیجیتال را بهشرح زیر پیشبینی کرده است:
1⃣قابلیت انطباقپذیری، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، تغییرات بنیادینی در دنیای فناوری و کسبوکار در حال رخ دادن است! برنده کسانی هستند که بتوانند خود را با این تحولات محیطی منطبق نموده و از فرصتهای آن بهرهمند گردند.
2⃣ تجربه مشتری، اهمیت روزافزونی خواهد یافت.
فراموش نکنید که ساخت یک تجربه خوشایند و جذاب دیجیتالی برای مشتری، هدف اصلی فرایند تحول دیجیتالی است.
3⃣نوآوری باید به سرعت رخ دهد.
نوآوری فعالانه و تهاجمی در حوزه فناوریهای تحولآفرین، بهترین راه برای رقابتی ماندن در یک بازار است.
4⃣بهرهگیری از نیروی کار از راه دور افزایش مییابد.
فناوریهای موبایل این قابلیت را بیشتر فراهم میسازد که از استعدادهای برجسته در سرتاسر دنیا استفاده کنید.
5⃣فناوری ایپیآی (API) بیشتر در کانون توجه قرار میگیرد.
این فناوری، اسلحه مخفی تحول دیجیتال خواهد بود. شرکتهایی همچون ایبی (EBay) و پیپال به طور جدی به سمت آن رفتهاند. کار این فناوری، ایجاد امکان استفاده از چندین پلتفرم در یک اکوسیستم است.
6⃣واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کماکان رشد خواهد کرد.
موفقیت بسیار بزرگ بازیهای رایانهای همانند پوکمونگو، صنایع غیر بازی را نیز بیش از پیش متوجه قدرت این دو فناوری کرده است.
7⃣کلانداده و تحلیل آن
انتظار توجه بیشتر سازمانها به بخش اعظم دادههای موجود در محیطشان که هنوز تحلیل نشده باقی مانده است.
8⃣اینترنت اشیا در تحول دیجیتالی محوریت خواهد یافت.
از فناوری اینترنت اشیا برای ساختن شهرهای هوشمندتر و سازمانهای ناب تر، بیشتر از قبل استفاده خواهد شد.
9⃣بازار ماشینهای هوشمند و هوش مصنوعی داغ میگردد.
در آینده ، تعداد بیشتری از دستگاه هاي دارای قدرت یادگیری و انطباق، جایگزین انسان در محیطهای کاری و شهری خواهند شد.
🔟سیلوهای سازمانی از بین میرود.
نگاه کارکردی و چندپارچه به سازمان دیگر جواب نمیدهد. با ایجاد پستهایی همچون مدیر ارشد دیجیتال (CDO)، هماهنگی و همکاری بیشتری در سازمان، حول تحول فناورانه صورت خواهد پذیرفت.
مطالب بیشتر
برگرفته از مقدمه کتاب اینترنت اشیاء تکنولوژیها،برنامه های کاربردی،چالشها و راهکارها
هر آنچه باید در خصوص ChatGPT بدانید!
چرا خرده فروشان در اتخاذ تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته شکست می خورند؟